Geplaatst op: 18 april 2017, in: MARWEEwerkt nieuws

Terberg Group begon 148 jaar geleden met een smederij in het Utrechtse Benschop. Inmiddels staat er een internationaal industriebedrijf met 2.500 werknemers en een omzet van 825 miljoen euro (2016).

Het leverde Terberg Group uit IJsselstein deze week de titel familiebedrijf van het jaar op. "We kregen de prijs uit handen van prinses Laurentien", vertelt een trotse CEO George Terberg in deze editie van In de Praktijk.

"Oorlogen, crises, Terberg heeft de nodige moeilijke tijden gekend, maar alles overleefd. Op zulke momenten focus je op je kerntaken, maar verandering stroomt ook door onze aderen. Innovatie zit in ons bloed. Zonder dat heeft het bedrijf geen toekomst."

Van dorpssmid tot industriebedrijf, hoe is dat zo gekomen?

De smederij werd in 1869 geopend door Johannes Bernardus Terberg, hij besloeg de paarden van de plaatselijke boerenbevolking. Dat bleef de eerste twee generaties zo. Vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn we begonnen met het ombouwen van Amerikaanse legervrachtwagens voor gebruik in de bouw. Daar was in die tijd grote behoefte aan, Nederland moest weer opnieuw worden opgebouwd. Iets later startten we ook met het bouwen van eigen vrachtwagens.

Daar is ook het fundament van de huidige Terberg Group gelegd. We zijn gespecialiseerd in de fabricage van terminaltrekkers, zware voertuigen die vooral worden ingezet in havens en op rangeerterreinen. De terminaltrekkers zorgen voor het transport van containers vanuit schepen of goederentreinen naar opslagloodsen. We zijn ook actief op het gebied van leaseauto's. Klanten van ons zijn onder meer Maersk, DHL en Deutsche Post."

 

Bron
nu zakelijk