Geplaatst op: 01 maart 2017, in: MARWEEwerkt nieuws

DEME en Koninklijke IHC laten op 1 maart weten met elkaar in zee te gaan voor de bouw van 's werelds grootste snijkopzuiger, die bovendien gaat varen op vloeibaar aardgas (LNG).

De zelf-aangedreven snijkopzuiger de 'Spartacus' krijgt  een vermogen van 44,180kW en een lengte van 164 meter. Het concept en basisontwerp voor deze megasnijkopzuiger werd gedaan in nauwe samenwerking met DEME, Vuyk Engineering Rotterdam (een 100% dochter van IHC) en IHC.

De Spartacus zal ‘s werelds eerste LNG- aangedreven (vloeibaar aardgas) snijkopzuiger zijn en volgt na de opdracht voor de eerste LNG- aangedreven sleephopperzuigers 'Minerva' en 'Scheldt River' en de LNG-ready ‘Bonny River’, die momenteel in aanbouw zijn op de scheepswerven van IHC en alle gaan varen voor DEME.

Van de vier grote baggerbedrijven in noordwest Europa kan het Belgische DEME nu definitief aangewezen worden als de speler die groot inzet op overgangsbrandstof LNG. In Nederland laat Heerema Marine Contractors ook het grootste kraanschip ter wereld bouwen. Verder laat Baggerbedrijf van der Kamp uit Zwolle een sleephopperzuiger op LNG bouwen door scheepswerf Barkmeijer.

De hoofd dieselmotoren van de Spartacus kunnen varen op LNG, dieselolie voor de zeescheepvaart (MDO) en zware olie (HFO), en de twee hulpmotoren hebben dual fuel technologie. De combinatie van krachten die op dit schip komen te staan tijdens het baggeren, de LNG installaties aan boord, het formaat en overige innovaties maken dit tot het meest complexe baggerproject van IHC ooit.

Deze snijkopzuiger krijgt ook andere innovaties aan boord, zoals een warmteterugwinningsysteem dat warmte uit uitlaatgassen omzet in elektrische energie. Het controlepaneel is ingericht voor éénmansoperatie.  Het schip krijgt een robuuste cutterladder en kan een baggerdiepte van 45 meter bereiken.

Bron
Maritiem Nederland